JRmobiel

Er op uit met de JRmobiel

Zweden deel 2

Ga terug naar Zweden deel 1

Wo 25/5/22   –   Nysäter – Camp Grinsby      25 km     Totaal 2.545 km     🌤️   19°C

We zijn benieuwd naar onze volgende camperplaats, namelijk Camp Grinsby van onze bekende Vlaming Staf Coppens. Het is weer grijs en het regent. Niet het leukste weer voor op vakantie, maar ja, we zullen maar denken, wat er vandaag uitvalt kan er morgen niet uitvallen.

In 2020 hebben Staf en zijn gezin deze mooie grote camping overgenomen en blijkbaar met succes. We hebben op gans onze reis nog niet zoveel Belgen bij elkaar gezien.

Gelukkig stopt het met regenen en kunnen we de omgeving verkennen. Gelegen aan een groot meer (naar Zweedse normen een klein meer) ver weg van de bewoonde wereld, is het hier super rustig. Het dichtstbijzijnde dorpje ligt op 10km van hier.
Er is geen restaurant op de camping en het winkeltje is nog leeg omdat het hoogseizoen nog niet begonnen is. Gelukkig zijn we erop voorzien om onze plan te trekken, koelkast, diepvries en wijnkelder zijn altijd goed gevuld.

Het is een typische camping om tot rust te komen. Genieten van de natuur en de stilte.

De rechtse is voor mij de bekendste Vlaming.

Do 26/5/22   –   Camp Grinsby – Klassbols – Karlskoga      194 km     Totaal 2.739 km     🌧️   13°C

Wij zijn niet van het type die een paar weken gewoon kunnen niksen met een pint en een boek.
Dus op naar het volgende.

In het dorpje Klässbols staat een gerenommeerde linnenweverij, hofleverancier in Zweden.
Ze weven al meer dan 100 jaar kwaliteitslinnen met mooie designs.

Maar dat de fabriek volledig openstaat voor bezoekers, maakt het echt het bezoek waard.

Wat verder, in Karlskoga, overnachten we met mooi zicht op het meer. Prachtige wolken hé.

Vr 27/5/22   –  Karlskoga – Orebro – Arboga      102 km     Totaal 2.841 km 🌥️   15°C

Onderweg maken we een wandeling in het nationaal park Garphyttan, niet groot maar een ongerept dennenbos.

We hebben er wel een nieuwe boomsoort ontdekt: de horizontale wollige stekelden, in het latijn de pinus jrmobilitus.

Nee, nee, we hebben nog niet aan de drank gezeten. In Scandinavië heerst er trouwens een nul tolerantie voor chauffeurs en daar hou ik mij strikt aan.

Wat verder komen we in Örebro, de 6de grootste stad van Zweden. Örebro heeft 3 trekpleisters: een kasteel, een watertoren en een oude wijk.

In dit kasteel uit de 14de eeuw leer je alles over heksen, gevangenen en koninklijke hoogheden die hier gewoond hebben. Je kan er ook spookwandelingen maken.
Vandaag was er diploma uitreiking. Alle studenten op hun paasbest.

Watertoren met UFO looks en een dakterras rinkrond.

Even buiten het stadcentrum ligt Wadköping, een verzameling van oude huizen die vanuit de stad zijn samengebracht door een rijke inwoner.

We eindigen de dag op een gewone parking, zonder enige voorzieningen.
Potje koken, afwassen, tv kijken en onze blog wat bijwerken en dan een dikke zorgeloze dodo doen.

Za 28/5/22   –   Arboga – Stockholm      160 km     Totaal 3.001 km 🌨️   14°C

Wat een dag vandaag. We zijn droog vertrokken, maar al vlug stonden de ruitenwissers op interval, vervolgens op stand 1 en uiteindelijk op stand 2. Het begint op ons gemoed te werken.
We wisten dat de kans op regen in Scandinavië een stuk hoger lag dan onze reis naar Italië van vorig jaar, maar toch, dit is er wel wat over.
We zijn kort na de middag toegekomen op de camping en hebben een uurtje met de paraplu de omgeving verkend.
Wij gaan in staking, geen foto’s vandaag.

Zo & Ma 29-30/5/22   –   Stockholm      0 km     Totaal 3.001 km ⛅   18°C

Wat een ommezwaai, het is droog en de zon komt regelmatig piepen vanachter de wolken.

We staan op een wat rommelige camping, het sanitair is oud maar proper en er is geen omgevingslawaai. Het centrum van Stockholm ligt op 7km, maar op nog geen 10 min stappen van de metro. Dus ok voor ons.

We komen uit de metro in het centrum van de stad en zijn direct aangenaam verrast.

In onze reisgids staat Stockholm aangeduid met 3 sterren, wij geven er 5!
Waarom vinden wij Stockholm zo’n fantastisch mooie stad:

1/ Stockholm ligt verspreidt over 14 hoofdeilanden, doorsneden met zeearmen en elk met een eigen identiteit.
Vanop het ene eiland zie je het andere eiland aanlokkelijk liggen en geeft je zin verder op ontdekking te gaan.

2/ Stockholm is autoluw. Een streng parkeerbeleid, €6/uur in de stad en €2/dag aan de stadsrand, werkt perfect.
Het enorme netwerk van metro, trams, bussen en busboten tussen de eilanden, wordt dan ook volop gebruikt.
In tegenstelling met Kopenhagen, wordt hier weinig gefietst.

3/ Stockholm is een hippe en multiculturele stad. Zweden heeft, in tegenstelling tot Denemarken, een heel open immigratie beleid en dat zie je in het straatbeeld. Van gesluierd tot naveldiepe decolletés, jaja zelfs bij deze frisse temperaturen.

4/ Stockholm is een aaneenschakeling van mooie, statische gebouwen en heeft een schat aan musea, meer dan 80!
Als je hier je zin niet vindt, ben je een …. .

met het smalste straatje
Gamla Stan, de oude stad

Het ABBA museum, kunnen we ons niet laten ontgaan. Het brengt ons terug naar onze tienerjaren.
In 1974 het songfestival gewonnen met Waterloo en tot 1982 stonden ze constant in de hitparade.
ABBA gaf evenveel bekendheid aan Zweden als Björn Borg, Volvo en Ikea.

Maar er is een comeback in de maak. Deze keer onder de naam JABBA. Nog juist een matching pakske.

Di 31/5/22   –   Stockholm      0 km     Totaal 3.001 km 🌦️   16°C

Ze zijn daar weer met hun regen.
Maar het Vasa museum staat nog op het programma. Een must voor iedereen die Stockholm bezoekt.

Dit museum is gewijd aan het machtige oorlogsschip de Vasa met een hoog merkwaardig verhaal.
In 1625 gaf koning Gustav II Adolf de opdracht om het grootste, snelste en vuurkrachtigste schip ooit te bouwen.
Drie jaar heeft men eraan gewerkt, 69m lang, 53m hoog, 11,5m breed, 64 kanonnen verdeeld over 2 dekken, een bemanning van 435 zeelieden. Het zou het pronkstuk moeten worden van de Zweedse vloot.

Op 10 augustus 1628 werd het schip te water gelaten, alle zeilen gehesen, alle kanonnen stonden te pronken in de schietgaten, iedereen aan de kade was het prachtige schip aan het bewonderen en toen, 20 minuten later, een stevige windvlaag en het schip ging zo schuin liggen dat het zeewater door de geopende geschutspoorten binnenstroomde. Enkele minuten later lag het splinternieuwe schip 30 meter lager op de bodem. Het merendeel van de bemanning werd opgepikt of kon naar de kade zwemmen.

Onvoldoende ballast, een te smalle romp en een te hoog zwaartepunt waren de oorzaak van deze ramp.


Men heeft toen het grootste deel van de kanonnen opgevist en de uitstekende masten afgezaagd want die hinderden het scheepsverkeer voor de haven. Het schip werd al vlug bedekt met een laag slib en is in de vergetelheid beland.

In de jaren 50 werd het schip gelokaliseerd en in 1961 uit het water gehaald. In het brakke water zaten geen houtetende scheepswormen waardoor het schip bijna onaangeroerd is gebleven.

Er is niet bespaard op middelen en alle wetenschappers en technieken zijn gebruikt geweest om ons dit uniek schip te tonen. Men heeft 17 jaar lang het wrak behandeld met polyethyleenglycol, de 14.000 houten voorwerpen die zich naast en in het schip bevonden werden weer in elkaar gepuzzeld.

Een schitterend museum, heel mooi en interessant gepresenteerd, we hebben ervan genoten.

We waren nog graag naar het Skansen openluchtmuseum gegaan, maar in de regen leek ons dat geen goed idee.
En ook bij het Nobel museum hadden we geen geluk, het was tijdelijk gesloten.

Dus met de metro terug naar de camping.

Ga naar Zweden deel 3