JRmobiel

Er op uit met de JRmobiel

Denemarken deel 1

Za 7/5/22 & Zo 8/5/22 – S-P-Leeuw – Ribe 861 km

Met een dag vertraging op onze initiële planning zijn we zaterdagmiddag vertrokken voor tot nu toe de langste reis van ons leven. Oei, dat klinkt raar “de langste reis van ons leven”, het lijkt wel alsof we naar de hemel gaan. Maar we zijn er niet ver vanaf, want Scandinavië schijnt hemels mooi te zijn.

Het gras is gemaaid, de buxus is geschoren, de planten hebben water gekregen, dus we kunnen met een gerust gemoed vertrekken.

Het is onze bedoeling om rechtstreeks naar Denemarken te rijden, zonder bezoeken onderweg.
De rit gaat vlot zonder enige file over Antwerpen, Eindhoven, Essen tot een 20 km voor Munster.
Daar overnachten we op een super uitgeruste camperplaats. Zelfs een carwash voor mobilhomes is er aanwezig, met passerelle om het dak te kunnen reinigen. Nog nooit gezien.

Camperplaats Nottuln bij Munster

De laatste week hebben we thuis niet echt goed geslapen. De stress van wat er allemaal nog moest gebeuren voor ons vertrek, heeft ons uren nachtrust gekost. Maar ongelooflijk maar waar, deze nacht hebben we in één ruk doorgeslapen tot na den achten, alle stress is foetsie.

Goed uitgeslapen vertrekken we richting Denemarken. Het is zondag en rustig op de baan. Enkel op de ring rond Hamburg is het wat drukker. Je rijdt daar eigenlijk door de zeehaven en we hebben het containerschip de Evergreen zien liggen, je weet wel diegene die het Suezkanaal een tijdje heeft geblokkeerd. Of zou het een broertje zijn?

In de late namiddag komen we toe op onze eerste bestemming, het stadje Ribe. Op 500m van het centrum heeft de stad een gratis camperplaats voorzien met alle voorzieningen behalve elektriciteit. Top!

Het is de bedoeling om morgen de stad te bezoeken en dinsdag door te rijden naar Legoland. Dus eerst onze tickets online boeken. We kunnen onze ogen niet geloven, maar op dinsdag en woensdag is Legoland gesloten. Daar gaat onze planning. We boeken dus voor donderdag en zullen voor deze 2 dagen iets extra’s moeten verzinnen.

Maar we zijn nog maar zondagavond, onze eerste dag in Denemarken. Het is prachtig weer en we besluiten nog een avondwandeling te maken door de stad.

We lopen recht op de kathedraal en zien daar een groepje mensen staan rond speciaal geklede man. Het bleek de stadswachter te zijn die elke avond een kleine rondleiding geeft.

Wat een mooi stadje met allemaal huisjes die honderden jaren oud lijken. De stadswachter vertelt ons de bijzondere geschiedenis. In de middeleeuwen was Ribe de belangrijkste stad van Denemarken. Via de haven werd handel gedreven met de rest van Europa en de vele ambachtslieden en handelaars maakten van Ribe een rijke stad. Maar in de 16de eeuw keerde het tij. De schepen werden groter en de toegangsgeul tot de haven slibde dicht waardoor de schepen niet meer tot in de haven geraakten. Daarnaast was er een enorme brand die meer dan 200 huizen verwoestte. Uiteindelijk verhuisde de koning naar het steeds belangrijker wordende Kopenhagen. En Ribe werd een arme stad, zo arm dat er niet meer gebouwd of verbouwd werd. Half de 20ste eeuw was er een snuggere politieker die toch de schoonheid van de verkrotte stad zag en besliste dat alle huisgevels bewaard moesten worden. En met succes, Ribe wordt nu met rede de meest pittoreske stad van Denemarken genoemd.

Aangenaam verrast gaan we slapen en gaan morgen zeker terug naar het stadscentrum.

Ma 9/5/22  – Ribe                                                                    🌞   20°C

De zon schijnt al in volle glorie als we wakker worden. Na het ontbijt trekken we de stad in en genieten van de super gezellige straatjes.

De kathedraal, daterend uit de 9de eeuw, is de oudste kerk van Denemarken.

Vanop de toren, 248 treden hoog, krijg je een mooi uitzicht op de stad, het platte Deense landschap en de Noordzee in de verte.

Het gebouw op de grote markt deed vroeger dienst als gevangenis, maar werd intussen verbouwd tot een B&B. Je logeert er in een cel, gelukkig krijgt je wel de sleutel van de deur.

Aan de rand van de stad zien we een botanische tuin. Wanneer we dichterbij komen, blijkt het een kerkhof te zijn dat prachtig onderhouden wordt.

Rond de middag besluiten we onze nieuwe ebikes eens uit te testen richting de Noordzee.
Bergop is hier niet maar de stevige wind dwingt mij om de batterij een streepje hoger te zetten. Jenny heeft genoeg aan de eco-stand, chapeau schatje.

Het landschap is ietwat eentonig, weilanden met koeien afwisselend met weilanden met schapen. De zee zie je niet door de hoge dijk. We besluiten door te rijden naar het schiereiland Rømø (Reumeu uitspreken). We hebben de afstand iets onderschat, de baan tussen het vasteland en Rømø is 10km met wind op kop. Zonder middagmaal beginnen onze krachten af te nemen en we vinden geen restaurant dat op maandag open is. Op het zuidelijk puntje, na 49 km, vinden er twee, een hamburger tent en vis restaurantje. Onze keuze is vlug gemaakt.

Op de terugweg zien we nog een leuk vakantiehuisje in de vorm van een meerval. Leuk gedaan.

Di 10/5/22  –  Ribe – Ringkøbing    131 km                                                                🌨️   15°C

We hadden het wel verwacht maar nog niet op onze 2de dag, regen!

We rijden noordwaarts tussen de Noordzee en de Ringkøbing Fjord. Ik begrijp het woord Fjord niet want het is gewoon een meer.

Maar het is hier wel mooi rijden langs de hoge duinen. Het stopt gelukkig even met regenen en we maken een wandeling in de duinen.

Even verder waren enkele dapperen aan het kitesurfen. We kregen het koud in hun plaats.

Deze vishandel konden we niet voorbijrijden. Dat de vis supervers was hebben we ’s avonds geproefd, hmm.

We eindigen in de haven van Ringkøbing, met onze neus bijna in het water.