JRmobiel

Er op uit met de JRmobiel

Denemarken deel 2

Ga naar Denemarken deel 1

Wo 11/5/22  –  Ringkøbing – Jelling – Billund         132 km       Totaal 1.124 km       🌨️ 14°C

Tussen 2 regenbuien door, brengen we een bezoekje aan Ringkøbing. Enkel toeristisch voor zeilers, wind- en kitesurfers. De terrasjes staan ongeduldig te wachten op het zonnetje.

We rijden door naar Jelling, een stad met een heldhaftige geschiedenis: hier is Denemarken geboren.

Dit Unesco-Werelderfgoed bestaat uit 2 tumuli (grafheuvels), 2 urnestenen en het Koninklijk Museum. Dit nieuwe museum, gratis te bezoeken, vertelt het verhaal van Harald Blauwtand, koning van de Vikingen rond het jaar 950 en bouwde vanuit Jelling zijn koninkrijk uit over geheel Denemarken en Noorwegen. Maar zijn belangrijkste verwezenlijking is zijn bekering tot het Christendom puur uit politieke overweging.

Wat wel een leuk weetje is: toen in 1994 het Zweedse telecombedrijf Ericsson de draadloze technologie heeft ontwikkeld, heeft het gekozen voor de naam bluetooth, verwijzend naar Harald Blauwtand, die niet alleen zijn volk tot het christendom wist te bekeren, maar ook de vijandige Vikingstammen verenigde, net zoals bluetooth technologieën laat samenwerken die eerder incompatibel waren. Het logo bestaat uit de urnetekens voor de letters H en B.

Deze 2 urnestenen worden beschouwd als de geboorteakte van Denemarken en staan ook op het Deense paspoort.

Deze witte betonnen palen symboliseren de 1,4km lange houten omwalling die het centrum van Jelling beschermde tegen vijandige aanvallen.

Na dit interessant bezoek rijden we door naar Billund, waar we morgen Legoland gaan bezoeken.

Do 12/5/22  –  Billund – Morud       96 km       Totaal 1.120 km                        🌤️   15°C

We zijn in Billund, beter gekend als Legostad. Alles staat hier in het teken van het meest verkochte speelgoed ter wereld.

Het is allemaal begonnen in de jaren dertig van vorige eeuw, toen de werkloze timmerman Ole Kirk Christiansen zich toelegde op het maken van houten speelgoed. In 1947 werd het hout vervangen door kunststof en het veelkleurig legoblokje was geboren.

Vanaf onze staanplaats is het een half uurtje wandelen naar Legoland.

Onderweg passeren we Lego House, gebouwd in de vorm van 21 gigantische legoblokken.
De spectaculaire lego-sculpturen sieren het smetteloze witte interieur, maar het is hier de bedoeling met de blokjes te spelen in vijf verschillende afdelingen, van Duplo voor de allerkleinsten tot de hightech creaties voor gevorderden.

Verder lopen we nog langs de kantoren van Lego, met daarachter de fabriek, enkele hotels in de vorm van legoblokjes, kortom alles is hier Lego.

Na 2 regendagen zijn we blij om Legoland droog binnen te stappen. Dit attractiepark is geopend in 1968, maar dat kan je niet zien. Alles is perfect onderhouden en wordt constant vernieuwd. Onze eerste indruk is “wauw!”

Het eerste deel kan je een beetje vergelijken met Mini-Europa of Madurodam, maar dan natuurlijk gemaakt met legoblokjes, of wat had je gedacht.

Verder zijn er achtbanen, splash wildwaterbanen, 4D cinema’s, treintjes, een spookkasteel, … kortom alles om je een volledige dag leuk te amuseren en je een aantal decennia jonger te voelen.

We zijn aangenaam verrast dat het hier helemaal niet druk is. We lopen zo de ene na de andere attractie binnen zonder enige file. We hadden het anders verwacht met de 2 miljoen bezoekers dat dit park ieder jaar over de vloer krijgt. De naastgelegen luchthaven is hierdoor uitgegroeid tot nr 2 van Denemarken.

We eindigen langs de shop, waar je ook blokjes in honderden verschillende vormen en in tientallen kleuren kan kopen per gewicht. Duizelingwekkend!

Onze staanplaats op de grote parking naast een sporthal en een school is niet de meest idyllische plaats en we besluiten nog wat verder te rijden. Op campercontact hebben we iets leuk gevonden voor de volgende nacht.
Een 15-tal km voor Odense, stuurt de GPS ons van de grote baan en via kleine wegen komen we in een onooglijk klein dorpje Morud. Achter de gerestaureerde boerderij ligt een grasveld voor een 5-tal campers met alle nodige voorzieningen en een mooi uitzicht.

Vr 13/5/22  Morud  – Faaborg – Nyborg     139 km       Totaal 1.259 km                        🌦️   15°C

Met uitzondering van de vogeltjes hoor je hier niets, zalig.

Buiten een Nederlander op terugreis, hebben we niemand anders gezien. Gewoon een enveloppe met de centjes in de brievenbus deponeren en klaar is kees.

We besluiten via het zuiden van het eiland Fyn te rijden om het minder toeristisch Denemarken te leren kennen.

Het eerste stadje waar we halt houden is Faaborg.

We zijn vrijdag en toch zijn bijna alle winkels gesloten. Overal zien we ook de Deense vlag wapperen. En ja hoor, mijnheer Google zegt ons dat het een feestdag is, nl. de Grote Gebedsdag. Iets voor de gewassen, hebben we begrepen.

Het landschap ziet er hier, eigenlijk in gans Denemarken, uit zoals in Vlaanderen en Nederland. Groen, vlak tot licht glooiend.

We eindigen in Nyborg, een kleine stad met een grote jachthaven.

Drie hoge masten, met de Nederlandse vlag, trekken onze aandacht.

De Artemis komt uit het Friese Hardingen en was in 1926 gebouwd voor de walvisvangst.
Nu wordt het verhuurd voor evenementen tot 120 man.
Prachtig zeilschip.

We overnachten in de jachthaven op een parking met zicht op de zeilboten.

Za 14/5/22  Nyborg –  Slot Frederiksborg    169 km        Totaal 1.428 km                        🌤️   16°C

’s Morgens doen we het meestal rustig aan. Lekker uitslapen en op het gemak ontbijten.
Indien nodig het toilet en afvalwater lozen en water tanken. Dat kan niet op alle plaatsen waar we overnachten, maar dat hoeft ook niet, we hebben een autonomie van een paar dagen.

Onze volgende bestemming is Slot Frederiksborg in het noordoosten van het eiland Seeland, een 50km boven Kopenhagen.

We rijden over de indrukwekkende Grote Beltbrug, die de eilanden Fyn en Seeland verbindt.
In totaal 18km lang met de langste overspanning van 1.624 meter. Tot 1998 gebeurde de oversteek met de veerboot.

De tol is echter niet min, 610 DKr = € 81

Rond 14u komen we aan op onze bestemming. We hebben in de gids gelezen dat het bezoek aan het kasteel een 2 uur in beslag neemt. We hebben dus ruim de tijd want het sluit om 17u.

We hadden het toch wel iets mooier en grootser verwacht maar we zijn hier nu toch.
We vinden niet direct de ingang en vragen aan de schildwacht of het kasteel te bezoeken is. Het antwoord is kort en kordaat, NO! We beginnen te vermoeden dat er iets niet klopt en ja hoor, we staan voor Slot Fredensborg en niet voor Slot Frederiksborg. Gelukkig liggen ze maar 10km van elkaar.

Slot Fredensborg is het buitenverblijf van de koninklijke familie. Enkel de enorme tuin is toegankelijk voor de gewone mens.

Na een stevige wandeling, want de tuin is véél groter dan op de foto, rijden we door naar Slot Frederiksborg.

Gezien we nergens iets gereserveerd hebben, kunnen we dit bezoek gemakkelijk uitstellen tot morgen.

We overnachten op een parking een paar honderd meter achter het kasteel. We staan hier heel alleen maar krijgen wel onverwacht bezoek van een vos.

We hebben gehoord dat België het Eurovisiesongfestival niet heeft gewonnen, dus hoeven we geen feestje te houden en gaan we rustig slapen.