JRmobiel

Er op uit met de JRmobiel

Noorwegen deel 2 (Lofoten)

Ga terug naar Noorwegen deel 1

Wo 29/6/22      Melbu – Fiskebøl – Laukvik – Svolvaer   40min ferry         Totaal 7.442 km    ⛅  21°C

We zijn met de ferryboot aangekomen op de Lofoten. In oppervlakte een heel stuk kleiner dan de Vesterålen, maar toeristisch gezien veel groter. Bijna alle cruiseschepen die de Noorse kust afvaren, leggen hier aan.

De eilanden worden doorkruist van noordoost naar zuidwest door de E10. Geen autosnelweg zoals wij die kennen, maar een 2-vaksbaan, meestal breed genoeg om de tegenliggers vlot te kruisen.

Om van het mooie landschap te kunnen genieten moet je naar de kustdorpjes rijden. Vanaf de E10 lopen deze zijstraten meestal dood op de kustlijn. Deze, meestal heel smalle baantjes op en afrijden is zeker de moeite waard, je ziet het prachtige landschap zo in de twee richtingen.

We weten niet goed hoe we het verslag over de Lofoten moeten brengen. We rijden gewoon kriskras rond, dan eens naar links en dan naar rechts. We moeten volgende maandag in het zuiden van de Lofoten zijn omdat onze dochter Tina en haar vriend Joris ons een week gaan vergezellen om ook de Lofoten te bewonderen. Het is voor ons de kans om de eilanden in de andere richting nog eens te aanschouwen en nieuwe plekjes te ontdekken.

Hoewel er hier en daar wel een museum, een typisch houten kerkje of kleine havenstadjes te bezoeken zijn, moet je op de Lofoten gewoon van de prachtige landschappen genieten. We hebben veel geluk want het weer is ongelooflijk goed. Als het regent of als de bergtoppen in de wolken zitten, is het nog niet half zo mooi. En dat is hier spijtig genoeg dikwijls het geval.

Do 30/6/22      Solvaer – Kvalness – Eggum   69 km         Totaal 7.511 km    🌤️  18°C

We beslissen een bergwandeling te maken maar het wordt ons al snel duidelijk dat dit geen pad voor ons is. We lopen op een schapenpad, op de rand van een steile helling. Eén misstap en we verdwijnen in de zee.

Vr 1/7/22      Eggum – Unstad – Leknes   114 km         Totaal 7.625 km 🌞  27°C

De omweg via de N815 is een aanrader. Het is een stuk rustiger en ze volgt de kustlijn. Hier en daar zijn er mooie zandstranden.

Za 2/7/22      Leknes – Ballstad – Uttakleiv   39 km         Totaal 7.625 km 🌞  27°C

Zo 3/7/22      Uttakleiv – Moskenes   67 km         Totaal 7.731 km 🌤️   20°C

Ma & Di 4-5/7/22      Moskenes   0 km         Totaal 7.731 km 🌤️ 🌦️  20°C

We zijn bijna in het uiterste zuiden van de Lofoten. In het havenstadje Moskenes wachten we op Tina en Joris, zij gaan ons een week vergezellen. Maandagmorgen zijn ze vertrokken in Zaventem richting Bodø, met een tussenstop in Oslo. Vanuit Bodø is het dan nog 4 uur varen met de ferry naar Moskenes. We verwachten hen tegen de avond.
Maar in Oslo loopt het mis. Door een staking wordt hun vlucht geannuleerd. Het volgende vliegtuig is pas de volgende dag om 9u. Zo kunnen ze de ferry van 11u in Bodø nemen en rond 15u zouden we hen dan oppikken.
Maar hun vliegtuig heeft vertraging door een technisch defect. Dus boot van 11u gemist. De volgende ferry is om 13u.
Ge gelooft het of niet, maar de ferry van 13u is geannuleerd door technisch defect.
Uiteindelijk nemen ze de ferry van 15u en komen na een reis van bijna 2 dagen aan in Moskenes.
Eigenlijk mogen ze niet klagen, wij hebben er 2 maand over gedaan om tot hier te geraken.

Wo 6/7/22      Moskenes – Reine – Fredvang/Krystad – Uttakleiv  123 km        Totaal 7.854 km ⛅ 🌤️  17°C

Reine is misschien wel het mooiste stadje van de Lofoten. Het bestaat uit een aaneenschakeling van eilandjes in de vorm van een atol. Dat zie je pas vanuit de hoogte maar daarvoor moet je iets over hebben. Het mooiste uitzichtpunt bereik je pas via een trap van meer dan 1600 treden. Technisch niet zo moeilijk maar fysiek wel zwaar.

’s Avonds rijden we naar Uttakleiv waar we gaan overnachten. Enkele dagen geleden zijn we hier al geweest. We willen Tina en Joris ook van deze prachtige plaats laten genieten.

Do 7/7/22      Uttakleiv – Leknes – N815 – Henningsvaer 83 km        Totaal 7.937 km   16°C

Eerst doen we wat boodschappen in de winkelstad Leknes en dan nemen we terug de N815 omdat we die weg vorige week zeker de moeite waard vonden.

Vorige vrijdag zaten we te zonnen op deze plaats, nu is het dik 10 graden kouder. Maar dat is het weer in Scandinavië, het verandert hier van dag op dag, zelfs van uur op uur.

Henningsvaer is te vergelijken met Reine, heel mooi vanuit de hoogte. Joris gaat ons nog eens op de proef stellen. Hij heeft een pad gevonden naar een uitzichtpunt, niet zo vermoeiend als het trappenpad in Reine, maar technisch wel een heel stuk moeilijker.

Maar weer loont onze inspanning. Het uitzicht is verbluffend, 100 maal mooier dan op deze foto’s.

In een gezellig restaurantje hebben we Bacalao gegeten, een soort bouillabaisse. Niet slecht, maar de Noorse keuken kan niet tippen aan de Frans/Belgische keuken.

Wat wij niet gewoon zijn, is dat bij de meeste restaurants geen menu geafficheerd staat. Pas als je aan tafel zit, krijg je de menukaart, meestal heel beperkt, en dan ken je ook de prijs die een stuk hoger is dan bij ons.
Dit geldt niet in de toeristische trekpleisters, maar wel de prijs.

Vr 8/7/22    Henningsvaer – Vikingmuseum – Svolnaer 117 km        Totaal 8.054 km 🌦️  14°C

Rondrijden en genieten van het landschap. Het is al een tijdje geleden, maar we krijgen nog eens een regendag. Het is ongelooflijk wat een verschil dit maakt, de schoonheid van het landschap smelt als sneeuw in de zon.

Het museum zelf stelt niet veel voor, maar de buiten activiteiten zijn wel heel leuk. Gelukkig is het gestopt met regenen zodat we er volop van kunnen genieten.

Boogschieten, bijlwerpen, hoefijzer gooien, …

en een korte zeiltocht met een echte Noorman op een Vikingboot.

In de grote schuur, een replica van hoe het er zou uitgezien hebben, worden oude beroepen gedemonstreerd.

We overnachten op een parking waar dat eigenlijk niet mag, maar we zijn zeker niet alleen. ’s Morgens begrijpen we waarom. De ene autocar na de andere stopt hier om via een mooi aangelegd pad naar het schitterend uitzichtpunt te stappen. Een kwartiertje later zijn ze weer weg, zodra de bus zich heeft kunnen draaien door al die ongehoorzame campers die in de weg staan.

Za 9/7/22    Svolnaer – Raften (Trollfjord) 63 km        Totaal 8.117 km 🌤️  17°C

Richting Digermulen stoppen we al in de late voormiddag aan de Trollfjord in Raften.

Op de thermometer staat maar 17°, maar het voelt een heel stuk warmer. Tafel en stoelen buiten halen en genieten.

Zo 10/7/22   Raften (Trollfjord) – Lødingen – Bognes – N7500 160 km + 40 min ferry     Totaal 8.117 km 🌤️ 17°C

Morgenavond moeten Tina en Joris in Bodø zijn om het vliegtuig naar huis te nemen. Maar volgens de info die ze vinden, is de staking bij de luchtvaartmaatschappij SAS nog steeds niet voorbij. Hun vlucht staat op de website nog niet als geannuleerd. Hopelijk vinden ze bij SAS heel snel een overeenkomst zodat de vluchten toch kunnen doorgaan.
Maar het is sowieso niet aangenaam om in onzekerheid te zijn. Alle mogelijke scenario’s komen naar boven, maar we kunnen niets anders doen dan afwachten en de vingers kruisen.

De natuur trekt er zich niets van aan en blijft even mooi.

We zullen nog vaak met heimwee terugdenken aan de mooie momenten vanop de Lofoten en de Vesterålen.

Tijdens de volle 14 dagen die we op deze prachtige eilanden doorbrachten, hebben we een warmterecord (31°) mogen meemaken en hebben we slechts 1 regendag gehad. Kan het mooier zijn?