JRmobiel

Er op uit met de JRmobiel

Dag 8 – Vrijdag 3/9/2021

Ga naar dag 7

Paestum                 🌞 🌡️ 31     Rit 0 km  Totaal 2329 km

Rond 9u vertrekken we met de fiets voor een bezoek aan een mozzarellaboerderij, de specialiteit van de streek.
De echte mozzarella wordt gemaakt van de melk van buffels, afkomstig uit India.
Onderweg hebben we veel reclame borden gezien met “Mozzarella di buffalo”.

Deze buffels produceren ongeveer 8 liter melk per dag (voor een koe is dat 30 liter). Deze melk bevat evenveel vet maar dubbel zoveel lactose als bij een koe, wat een zoetere smaak geeft.
Deze boerderij heeft 200 buffels en hiermee produceren ze toch maar een 300kg pure mozzarella per dag.
Ze krijgen in deze streek dus nooit genoeg geproduceerd om aan de vraag te voldoen. Degene die wij in de supermarkt kopen is aangelengd met koemelk, en hoe goedkoper het merk hoe kleiner het percentage buffelmelk.

De mozzarella die wij op de boerderij hebben kunnen proeven, 100% buffelmelk, was echt de max. Kopen konden we niet, alles wordt verkocht op bestelling.

Na onze terugweg, op fantastisch mooie Italiaanse fietspaden, hebben we nog de mogelijkheid om het archeologisch Paestum te bezoeken met zijn 3 goed bewaarde Griekse tempels.

Wij hebben hiervoor gepast en voorrang gegeven aan het herstellen van ons verwrongen instaptrapje.
Met de hulp van Johan, een reisgenoot, hebben we het kunnen fixen en het werkt weer als nieuw.
Als beloning hebben we een plons genomen in het zwembad.

Gisteren zijn we in het restaurant van de camping gaan eten, het was er helemaal niet duur maar het trok op niks. Deze avond hebben we ons zelf getrakteerd op een bbq, veel lekkerder en gezellig, de muggen niet bijgerekend. Diegene die die beestjes heeft uitgevonden was toch ook niet het scherpste potlood uit de doos.

Het is nu 23u en zit op een overdekt terras deze blog aan het bijwerken, met zicht op de animatoren van de camping die de boel hier aan het opvrolijken zijn en plots komt de wind op en begint het hard te regenen. Ik zit hier nu in T-shirt, moet nog een eindje lopen naar ons Catho en heb niets om mijn PC te beschermen.
‘k Zal in de bar nog een pintje drinken. Slaap wel, buona notte.