JRmobiel

Er op uit met de JRmobiel

Zweden deel 3

Ga terug naar Zweden deel 2

Di 31/5/22   –   Stockholm – Säter      210 km     Totaal 3.211 km     🌨️  13°C

Toch wel met een beetje spijt verlaten we Stockholm. We vonden het echt een prachtige en interessante stad.

Het is weer van dat. Regen, regen, regen. We dachten dat Ierland de pispot van Europa was, maar Zweden moet er niet voor onderdoen. Ofwel hebben we gewoonweg pech.

Rendieren of elanden hebben we nog niet gezien, maar wel enkele vogels die we bij ons nog niet gespot hebben, namelijk de kraanvogel, iets groter dan de blauwe reiger, en het kramsvogeltje, iets kleiner dan een merel.

Genoeg gereden vandaag. In Säter, een klein plaatsje ten zuiden van Falun, is een gratis camperplaats langs een meer met een mooi strand, maar het zand heeft een roodachtige kleur. Bij ons bezoek aan de kopermijn, morgen op het programma, hebben we daar een antwoord op gekregen.

Er zijn geen voorzieningen maar we gaan hier goed slapen want het is hier muisstil (niet vogelstil).

Wo 1/6/22   –   Säter – Falun – Gävle      141 km     Totaal 3.352 km     🌦️  18°C

De kopermijn van Falun is een begrip in Zweden en zeker de moeite waard om te bezoeken.

De mijn was vooral in de 17de eeuw heel actief en een van de grootste werkgevers van Zweden.

In 1992 hebben ze de deuren gesloten na het boven halen van 300.000T koper, 380T zilver en 5T goud.

Deze grote krater is het gevolg van een enorme instorting, door het uitgraven van 10 tallen kilometer galerijen. Gelukkig gebeurde deze instorting op een zondag, zodat niemand gewond geraakte.

Het bovengehaalde erts werd op brandhaarden gelegd om de metalen eruit te halen. Uit het ertsafval kon men gemakkelijk het rode pigment halen voor de aanmaak van een hoogwaardige houtverf, die nu nog steeds gebruikt wordt. Vandaar al die typische rode huizen die je hier overal ziet.
Dit geeft ook het antwoord op het rode zandstrand dat we gisteren gezien hebben.

Deze emmer diende niet alleen voor het bovenhalen van het erts, maar ook als lift voor de mijnwerkers. Met 8 man zaten ze erin, 1 been in de emmer, het andere erbuiten en zo tot meer dan 400m diep.

Een heel merkwaardig verhaal heeft er zich hier afgespeeld. In een afgelegen galerij, wordt het lichaam gevonden van een jonge mijnwerker. Niemand herkent echter deze man, die raar gekleed was. Een klein mysterie tot een oudere vrouw haar verloofde herkend die 42 jaar geleden plots verdwenen was. Door de hoge vochtigheid, complete duisternis en nog een ganse reeks omstandigheden, werd het lichaam gemummificeerd. Zij was 42 jaar verouderd en hij zag er nog uit als toen. En dan zeggen ze dat mijnwerker zijn een ongezond beroep is.

Na dit prachtig bezoek rijden we verder naar Gävle aan de kust.
Onze overnachtingsplaatsen vinden we via 2 apps, namelijk Campercontact en Park4Night.
Nabij de stad Gävle vinden we een overnachtingsplaats bij particulieren die heel goede recensies krijgt.

Effectief, wat een ontvangst en wat een locatie. Alles erop en eraan en zelfs de zon laat zich van haar mooiste kant zien. We vinden dit de beste camperplaats dat we in ons bestaan als campertoerist al gezien hebben.
We besluiten om hier 2 nachten te blijven.

Do 2/6/22   –   Gävle      0 km     Totaal 3.352 km     🌦️  20°C

In de voormiddag hebben we aan deze blog gewerkt en in de namiddag zijn we met de fiets naar de stad gereden.

Over deze middelgrote stad is eigenlijk weinig te vertellen. De stadswandeling loodst ons door de winkelstraten, de oude wijk, het stadspark en de nieuwe stad.

We zien in de verte donkere wolken en fietsen terug naar ons prachtig logement. Juist op tijd binnen voor de regenbui.

In de serre staan er ook zeteltjes waar we gretig gebruik van maken voor onze dagelijkse apero met een nootje, een chipje met of zonder dipsaus of een kaasblokje. We kunnen er ook niet aan doen dat het allemaal zo lekker is en we hebben toch geen weegschaal mee.

Vr 3/6/22   –   Gävle – Docksta      339 km     Totaal 3.691 km     ⛅  20°C

Vandaag gaan we er eens een serieuze lap op geven. We hebben onze ferryboot geboekt, die ons overmorgen naar Finland zal brengen. Deze vertrekt in Umeä en dat is nog meer dan 500km van hier.

Even boven Sundsvall rijden we over de grootste brug van Zweden, de Höga Kusten. Met zijn overspanning van 1210m is hij bijna even groot als de befaamde Golden Gate Bridge (1280m).

Daar kan ik van genieten. Zo’n constructies vind ik prachtige kunstwerken waar ik veel meer kan van genieten dan van de een of andere gebeeldhouwde god. Er zal waarschijnlijk wat beroepsmisvorming bijzitten.

Dit is een typische weg in Zweden. Zo hebben we honderden kilometers gereden door de eindeloze bossen.
Langs beide zijden van de weg staat altijd een 2 meter hoge afsluiting om aanrijdingen met wilde dieren te voorkomen.
En toch gebeuren er nog jaarlijks dodelijke ongevallen met rendieren en elanden. Je wil het niet dromen dat een eland, die tot 800kg kan wegen, door je voorruit gekatapulteerd wordt. Meestal kan je het niet navertellen.

De camperplaats in Docksta is weer prachtig gelegen langs een meer. Zo langs de waterlijn staan geeft toch altijd een rustig, sfeervol gevoel en in Zweden is daar geen gebrek aan.

Za 4/6/22   –   Docksta – Umeä      207 km     Totaal 3.898 km   ⛅  20°C

Vandaag onze voorlopig laatste rit in Zweden. Als we in Lapland zijn, zullen we nog een stuk door Zweden rijden om de oversteek van Finland naar Noorwegen te maken.

We zitten nu toch al redelijk noordwaarts en nog een stuk onder de poolcirkel, maar toch wordt het hier niet meer donker. De zon verdwijnt nog wel enkel uurtjes juist onder de horizon maar het blijft toch klaar.
We moeten op ons uurwerk kijken om te zien of het al bedtijd is.

Er valt vandaag niets bijzonder te bezoeken, dus op het gemak richting Umeä.

Wat we zo leuk vinden, is het onbekend avontuur. De jeugd zal dit wel saai vinden, maar deze 2 pensionneekes genieten ervan. Als ’s middags onze maag begint te grommen, stoppen we niet aan een of ander parking of benzinestation langs de baan, maar we kijken naar onze GPS. Zien we een meer in de nabije omgeving van een afrit en dit is hier dikwijls het geval, rijden we er gewoon naar toe. Meestal met succes.

Toch even schrikken hiernet. Toen we naar dit mooie plekje reden, passeerden we in dorpje met een tiental huisjes.
Ik was aan het rondkijken langs waar ik het best zou rijden, tot Jenny plots roept “Pas op”.
Volop op de rem, maar toch nog te snel over een korte venijnige verkeersdrempel. Onze hoofdkussens lagen op grond en onze tandenborstels waren uit de beker gesprongen, maar gelukkig geen schade aan ons Catho.

Kort na de middag zijn we al op onze volgende overnachtingsplaats in Täftea. Deze ligt op een schiereiland iets ten noorden van Umeä. In vogelvlucht is dit maar een kilometer van waar onze ferry morgen vertrekt, maar ons Catho kan nog niet vliegen en daardoor moeten we meer dan 30km omrijden.

Zo 5/6/22   –   Umeä (S) – Vaasa (FIN) 74km + 4 uur ferry Totaal 3.972 k ⛅  20°C

Ten laatste om 12u moesten we inchecken om om 13u te vertrekken met de ferry.
Aan het incheckpoint moesten we enkel de QR-code laten zien die we doorgemaild hebben gekregen.
“Roedie and Jennie?” vraagt de vriendelijke vrouw. Enkel bevestigen en ze verwijst ons naar vak 10.
Even later loodsen enkele gele vestjes ons in het ruim van de ferry.

Zo gemakkelijk kan het gaan met een beetje structuur. Wij herinneren ons nog de chaos van vorige jaar bij het inschepen in Palermo. Dat ze maar ne keer naar Zweden komen een cursus volgen, ze kunnen ginder nog heel veel leren.

De ferryboot, waarmee we van Zweden naar Finland varen, is spiksplinternieuw en heeft de prijs gekregen van de meest ecologische ferry boot. Het in- en uitvaren van de haven gebeurt elektrisch en op zee wordt er overgeschakeld op LNG (Liquid Naturel Gaz) . Je hoort geen ronkende motoren en er komt geen rook uit de schoorstenen.

We steken de Baltische Zee over. Maar eigenlijk is dit bijna een meer. Ongeveer 250 rivieren lozen massa’s zoetwater in de Baltische Zee. De enige verbinding met de Noordzee gebeurt in het zuiden via de zee-engte Kattegat. Hoe meer naar het noorden, hoe minder zout het water is.

Wat vonden wij van Zweden?

  • Bos, meer, bos, meer, bos, meer, ….. Eigenlijk zou je Zweden moeten bezoeken met een helikopter zodat je boven de bomen uit kan kijken.
  • Vooral in het zuiden heel vlak. Ten noorden van Sundsvall wordt het heuvelachtiger.
  • Duur. Drank, voeding, kleding, resto’s, musea, camperplaatsen; alles is een stuk duurder dan bij ons.
  • Alles wordt betaald met de bankkaart. We hebben geen Zweedse kroon gezien. Gelukkig passen euromunten in de winkelkarren.
  • Heel proper land, nergens een papiertje op grond, overal openbare toiletten met wc-papier en zo proper als thuis. Wat een contrast met onze vorige reis in Zuid-Italië en Sicilië!
  • Wegen in perfecte staat, nauwelijks een putje gevoeld. Heel veel flitspalen; verkeersregels worden strikt opgevolgd.

Hoogtepunten:

  • Met grote voorsprong Stockholm en het Vasa museum.
  • De kopermijn van Falun.
  • Het landschap van het eiland Tjorn waar we Joris zijn tegengekomen.
  • Het museum van Husqvarna en de weverij van Klassbols zijn zeker de omweg waard.

Ga naar Finland deel 1